Filmszcenikáról
DÍSZLETÉPÍTÉSZETTŐL A FILMSZCENIKÁIG.
Filmszcenika fogalma a valóságban.
Az 1980 - as évek végére a
Mafilmben számos filmszakmai terület összevonásával létrejött a Filmszcenikai Központ, a Díszletépítészet, a Filmtechnika
(Pirotechnika), a Berendezés, (Kellék) valamint a Jelmez (Ruha), a
Díszlet - Látványtervezők összehangolt irányítása mellett. Mind erről a "Volt egyszer egy Filmszcenika " című könyvemben írtam részletesen.
Ez az állomány (200-300 fő) képes
volt kiszolgálni az évi 16- 20 nagyjáték filmet és a 40-60
tévéjátékot az 1960-as évektől.
Közöttük nagysikerű történelmi
tárgyú, kosztümös filmeket, külföldi rendelt filmeket is.
Természetesen olyan szakmai
háttérrel, ami a díszletépítők, ácsok, asztalosok, lakatosok, festők,
kárpitosok, pirotechnikusok, ruha (jelmez) készítők, berendezők, kellékesek és más egyéb szakma képviselőinek a sokaságát jelentette
szakműhelyekkel, szükséges eszközökkel, mindhárom telephelyen. Valamennyien a filmet szolgálták.
Az így létrejött Filmszcenikai Központ, amely képes
volt szakszerűen és korszerűen kiszolgálni az Operatőrt, a Rendezőt
és vele a film látványvilágát.
A látvány ugyanis, lehet egy épített vagy
átalakított környezet, vagy tervezett, Műteremben felépített díszlet, aminek
szintén korhűnek kell lennie.
A Filmszcenika jelenti tehát mindazt, amit
a színész játékán kívül a vásznon látunk.
Amikor egy film készítése elindult, a Stáb
összeállt, a film Díszlet, vagy Látványtervezője Tervtanácson ismertette a komplett
terveket.
A tervtanácson részt vettek a részlegek vezetői és
a film építésze is.
Az elfogadott látvány-vagy díszlettervet az érintettek aláírták, ezután
elkészült a díszletterv költségvetése, majd beindulhatott a díszletek kivitelezése.
A részletes kiviteli terveket a film építésze készítette el, a
szakmai műhelyek számára.
A Szcenikai Központ létrejöttének
nagy jelentősége volt. Szervezése és megvalósítása Kocsis Károly
építészmérnök, a Díszletépítészet vezetőjének, Romvári József és Vayer Tamás Díszlet (Látvány) tervezőnek köszönhető. Javaslatukat és elképzelésüket az akkori igazgató,
Föld Ottó is támogatta. Vayer Tamást művészeti vezetővé nevezte ki. Ezzel a szervezettel volt
lehetőség kielégíteni a nagyszámú Játékfilm díszléteinek felépítését. Kocsis Károly nyugdíjazása után, a Filmszcenika részlegek vezetését az alábbiak látták el: Oláh Antal, Nell Tibor, Gárdonyi László, Brill Péter, Bolgár Péterné (Indig Anna, Varga Sándor és Köves Attila. Részemről az utolsó szerződési év 1987 -volt a Filmszcenikán.
Sajnos a rendszerváltozás után a Filmszcenikát az elsők között számolták fel.