A Széchenyi Lánchídról.

2020.02.10

Napjaink egyik fő kérdése lett Fővárosunk régi, szép műszaki alkotása, Széchenyi István ötletéből született Lánchíd állapota és kötelező felújítása. 
Köztudomású, hogy a Clark Ádám (1811-1866) angol mérnök volt a Budapesti Lánchíd (1849) építésvezetője és 1857-ben az alagút tervezője is. Ez híd volt hazánk első budapesti hidja.

A híd építése (1840-49) Széchenyi István kezdeményezése indult és az 1867 évi kiegyezés után került állami tulajdonba. Az átadás 50. évfordulóján, 1899-ben kapta a "Széchenyi Lánchíd" nevet.

A híd átépítése 1914-ben megtörtént, a teljes vasszerkezet cseréje mellett, amit a tengelyterhelés és a forgalom növekedése indokolt. A II. Világháború során, 1945. január      18-án, utolsóként az Erzsébet hidat és a Lánchidat is felrobbantották a többi budapesti híddal együtt. 1947 tavaszán döntés született az újjáépítésről. A terveket Széchy Károly, az erőtani  számításokat Sávoly Pál látta el, aki később az Erzsébet hidat is tervezte.
A kivitelezést a Dunahídépítő NV végezte, Fábián József mérnök vezetésével.

1949. november 20-án (100.évfordulón) adták át a forgalomnak az új terhelési előírásoknak megfelelő hidat.

1973. február 15-június 15 között nagyobb mértékű felújítási munkákat végeztek a hídon.   (Újra-aszfaltozás, láncanyagok röntgenezése, a mintegy 100 ezer szegecs 10%-ának cseréje és rozsdátlanítása a 73 négyzetméter acélszerkezet felületén.) A híd és a váralagút teljes felújítására 1986 és 1988 között került sor, a Hídépítő Vállalat kivitelezésében.

2002-ben, a városvezetés jelezte egy újabb,- még teljesebb - felújítás szükségességét!  A 2011-ben elvégzett felülvizsgálat szerint, időszerű a szigetelés és a burkolatok, a vasbeton pályalemez cseréje!  Közelmúltban a Budapesti Közlekedési cég, pályázatot hirdetett a Lánchíd, a Clark Ádám tér és a Váralagút teljes felújítására.

A terv szerint a felújítás 2016-2019 között történhetett volna, a bekerülés költségét 12-16 milliárd becsülték. 2015-ben új tervek születtek, e-szerint a Lánchíd és a Váralagút 2017 június - 2019 december közötti felújításra.            Ezek egyike sem valósult meg.

Legutóbb 2019 májusában döntöttek a felújításról, de a költség 16 milliárd helyett már 24-27 milliárdról szólt. Közeledtek a választások, és az akkori Önkormányzat vezetője, visszaküldte a pályázatokat! Az új Önkormányzat vezetője szerint a felújításhoz 20 milliárd hiányzik!

Jelenleg a részletes, tételes szakértői költségvetési adatok ismeretlenek.
A hírek szerint a Kormányzat 10 milliárd forintot hozzájárulást szánt a híd felújításához!                                (Felhasznált irodalom: Internet)

Ezzel, a Kormányzat részéről el is van intézve a dolog!
Folyik a vita, telik múlik az idő, az új Önkormányzat, döntésre kényszerül!
Ha nem kap több pénzt a Kormánytól, dönthet arról, hogy a hídon, vagy súlykorlátozást ír elő, vagy gyalogos és kerékpáros híddá változtatja a Széchenyi Lánchidat egy rendelettel. Lemond a felújításról!

Innentől a gond egyedül az új Főpolgármesteré, mivel a híd a budapesti Önkormányzat tulajdona. A Kormány, valamint a kormánymegbízott elhárít magától minden további pénzügyi hozzájárulást!
Hallatszanak olyan hírek is, hogy csak a menetrendszerinti BKV buszait engedik közlekedni a Lánchídon, vagy a híd teherbírását "5 tonnában" határoznák meg. Magyarul leértéktelenedik egy híres létesítményünk.

Pattog a labda Budapesten, tolja a felelősséget a Kormány a Fővárosi- Önkormányzatra és nem hajlandó áldozni elődjeink értékeire. Nem gondolnak - hosszabb távon - még egy rendkívüli eseményre sem?                                    Nem beszélve ennek a világhírű, műtárgynak a megbecsüléséről!

Ez az 1839-1849 között felépített Lánchíd egyik legkiemelkedőbb műszaki alkotása volt korának. A készülő hidat a nemzetközi szakma élénken figyelte. Ezen alakult ki és nőtt fel a magyar híd építészet.
A budapesti és a magyarországi hidak fémjelzik a hídépítési kultúrát is.

A Lánchíd fennállása során Budapest egyik legmeghatározhatóbb jelképévé vált. Fotója a Budapestről, vagy Magyarországról szóló bemutató anyagok, szinte nélkülözhetetlen eleme.
Az ausztriai Regensburg alatti, (2400 kilométer hosszú) Duna szakasz első állandó hídja, amit mindmáig a legszebbek között tartanak nyilván.

Építése idején, a világ egyik legkorszerűbb és legjobban merevített függőhídja volt.
A Lánchíd, az Alagúttal együtt a privatizációs törvény végrehajtása során vált a Fővárosi Önkormányzat tulajdonává! Talán ez a probléma most.
Szerény véleményem szerint, ezért lehetett a politikai harcok kárvallottja.

Nem lenne probléma, hiszen összefogással meg lehetne oldani együtt, a Lánchíd és az Alagút egyidejű felújítását. Ez lenne az igazi jó megoldás!  Össze kellene fogni és nem vitázni, amíg nem késő!

Tisztelettel javasolnám, hogy kérdezzék meg a szakembereket, végezzenek felméréseket és kérjenek szakvéleményt tőlük. Esetleg egy próbaterhelést, tételes költségvetést, egy alapos felmérést.                                    Ez a szakemberek dolga.
És ha a szükséges felújítás mellett döntenek, akkor nem szabad tovább várni.

A Kormányzat részére pedig azt ajánlanám, tisztelettel, hogy intézkedéseikkel teremtsék meg ennek szervezeti és anyagi feltételeit, közösen az Önkormányzattal, az alábbiak szerint:

Fejezzük be egy időre a Stadionok építését az országban!
Ne építsünk most új hidat a Dunán, sem Budapesten, sem máshol!
Kérjünk támogatást az Európai Uniótól a Széchenyi Lánchíd felújításához.
Ha szükséges, "Lánchídfelújítás" címen szervezzünk gyűjtést az országban!

Széchenyi István emlékéhez méltatlan lenne, ha a Kormányzat hagyná a Világörökség nagy értékét "gyaloghíddá" minősíteni, vagy a szóban forgó Műtárgyak felújítását a szükséges anyagiakkal nem támogatná! A Lánchidat a Váralagúttal együtt!

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el