A Széchenyi Lánchídról.
Napjaink
egyik fő kérdése lett Fővárosunk régi, szép műszaki alkotása, Széchenyi
István ötletéből született Lánchíd állapota és kötelező felújítása.
Köztudomású,
hogy a Clark Ádám (1811-1866) angol mérnök volt a Budapesti Lánchíd (1849)
építésvezetője és 1857-ben az alagút tervezője is. Ez híd volt
hazánk első budapesti hidja.
A
híd építése (1840-49) Széchenyi István kezdeményezése indult és az 1867 évi
kiegyezés után került állami tulajdonba. Az
átadás 50. évfordulóján, 1899-ben kapta a "Széchenyi
Lánchíd" nevet.
A
híd átépítése 1914-ben megtörtént, a teljes vasszerkezet cseréje mellett, amit
a tengelyterhelés és a forgalom növekedése indokolt. A II. Világháború során, 1945. január 18-án,
utolsóként az Erzsébet hidat és a Lánchidat is felrobbantották a többi
budapesti híddal együtt. 1947
tavaszán döntés született az újjáépítésről. A
terveket Széchy Károly, az erőtani számításokat Sávoly Pál látta el, aki később
az Erzsébet hidat is tervezte.
A
kivitelezést a Dunahídépítő NV végezte, Fábián József mérnök vezetésével.
1949.
november 20-án (100.évfordulón) adták át a forgalomnak az új terhelési
előírásoknak megfelelő hidat.
1973.
február 15-június 15 között nagyobb mértékű felújítási munkákat végeztek a
hídon. (Újra-aszfaltozás, láncanyagok röntgenezése, a mintegy 100 ezer szegecs
10%-ának cseréje és rozsdátlanítása a 73 négyzetméter
acélszerkezet felületén.) A híd és a váralagút teljes felújítására 1986 és 1988
között került sor, a Hídépítő Vállalat kivitelezésében.
2002-ben,
a városvezetés jelezte egy újabb,- még teljesebb - felújítás szükségességét! A
2011-ben elvégzett felülvizsgálat szerint, időszerű a szigetelés és a
burkolatok, a vasbeton pályalemez cseréje! Közelmúltban
a Budapesti Közlekedési cég, pályázatot hirdetett a Lánchíd, a Clark Ádám tér
és a Váralagút teljes felújítására.
A
terv szerint a felújítás 2016-2019 között történhetett volna, a bekerülés
költségét 12-16 milliárd becsülték. 2015-ben
új tervek születtek, e-szerint a Lánchíd és a Váralagút 2017 június - 2019
december közötti felújításra. Ezek egyike sem valósult meg.
Legutóbb
2019 májusában döntöttek a felújításról, de a költség 16 milliárd helyett már
24-27 milliárdról szólt. Közeledtek a választások, és az akkori Önkormányzat vezetője,
visszaküldte a pályázatokat! Az
új Önkormányzat vezetője szerint a felújításhoz 20 milliárd hiányzik!
Jelenleg
a részletes, tételes szakértői költségvetési adatok ismeretlenek.
A
hírek szerint a Kormányzat 10 milliárd forintot hozzájárulást szánt a híd
felújításához! (Felhasznált irodalom:
Internet)
Ezzel,
a Kormányzat részéről el is van intézve a dolog!
Folyik
a vita, telik múlik az idő, az új Önkormányzat, döntésre kényszerül!
Ha
nem kap több pénzt a Kormánytól, dönthet arról, hogy a hídon, vagy súlykorlátozást
ír elő, vagy gyalogos és kerékpáros híddá változtatja a Széchenyi Lánchidat egy
rendelettel. Lemond a felújításról!
Innentől
a gond egyedül az új Főpolgármesteré, mivel a híd a budapesti Önkormányzat
tulajdona. A Kormány, valamint a kormánymegbízott elhárít magától minden
további pénzügyi hozzájárulást!
Hallatszanak
olyan hírek is, hogy csak a menetrendszerinti BKV buszait engedik közlekedni a
Lánchídon, vagy a híd teherbírását "5 tonnában" határoznák meg. Magyarul
leértéktelenedik egy híres létesítményünk.
Pattog a labda Budapesten, tolja a felelősséget a Kormány a Fővárosi- Önkormányzatra és nem hajlandó áldozni elődjeink értékeire. Nem gondolnak - hosszabb távon - még egy rendkívüli eseményre sem? Nem beszélve ennek a világhírű, műtárgynak a megbecsüléséről!
Ez
az 1839-1849 között felépített Lánchíd egyik legkiemelkedőbb műszaki alkotása
volt korának. A készülő hidat a nemzetközi szakma élénken figyelte. Ezen
alakult ki és nőtt fel a magyar híd építészet.
A
budapesti és a magyarországi hidak fémjelzik a hídépítési kultúrát is.
A
Lánchíd fennállása során Budapest egyik legmeghatározhatóbb jelképévé vált.
Fotója a Budapestről, vagy Magyarországról szóló bemutató anyagok, szinte
nélkülözhetetlen eleme.
Az
ausztriai Regensburg alatti, (2400 kilométer hosszú) Duna szakasz első
állandó hídja, amit mindmáig a legszebbek között tartanak nyilván.
Építése
idején, a világ egyik legkorszerűbb és legjobban merevített függőhídja volt.
A
Lánchíd, az Alagúttal együtt a privatizációs törvény végrehajtása során vált a
Fővárosi Önkormányzat tulajdonává! Talán ez a probléma most.
Szerény
véleményem szerint, ezért lehetett a politikai harcok kárvallottja.
Nem
lenne probléma, hiszen összefogással meg
lehetne oldani együtt, a Lánchíd és az Alagút egyidejű felújítását. Ez lenne az
igazi jó megoldás! Össze kellene fogni és nem vitázni, amíg nem késő!
Tisztelettel
javasolnám, hogy kérdezzék meg a szakembereket, végezzenek felméréseket és
kérjenek szakvéleményt tőlük. Esetleg egy próbaterhelést, tételes
költségvetést, egy alapos felmérést. Ez a szakemberek dolga.
És
ha a szükséges felújítás mellett döntenek, akkor nem szabad tovább várni.
A
Kormányzat részére pedig azt ajánlanám, tisztelettel, hogy intézkedéseikkel teremtsék meg
ennek szervezeti és anyagi feltételeit, közösen az Önkormányzattal, az alábbiak szerint:
Fejezzük
be egy időre a Stadionok építését az országban!
Ne építsünk most új hidat a Dunán, sem Budapesten, sem máshol!
Kérjünk
támogatást az Európai Uniótól a Széchenyi Lánchíd felújításához.
Ha
szükséges, "Lánchídfelújítás" címen szervezzünk gyűjtést az országban!
Széchenyi István emlékéhez méltatlan
lenne, ha a Kormányzat hagyná a Világörökség nagy értékét "gyaloghíddá"
minősíteni, vagy a szóban forgó Műtárgyak felújítását a szükséges anyagiakkal
nem támogatná! A Lánchidat a Váralagúttal együtt!


